he cultural identity of La Coloma as a tool focused on environmental education
Keywords:
coastal zone, community, cultural identity, environmental education, natural resourcesAbstract
The following is a qualitative study conducted in La Coloma, Pinar del Río, Cuba. The main objective is to contribute to the environmental education of this vulnerable coastal community, based on its identity traits related to the environment. To achieve this, we will focus on two specific objectives: first, to identify these aspects, and second, to guide them in a functional and practical way towards environmental education. The methods used are based on the documentary analysis of previous diagnostic results related to the field of study, summarized in its main environmental issues and cultural heritage; supported by theoretical systematization through the collection, interpretation, and synthesis of the main concepts and theories addressed regarding cultural identity and environmental education; complemented by participant observation, used to corroborate criteria. Through these methods, certain elements were identified such as the conservation of local habitats and species, the intergenerational transmission of environmental knowledge and collective memory, incorporation of environmental values in expressions such as music, sustainable use of natural resources, knowledge and respect for environmental regulations, clothing as a cultural symbol, and sculptural elements; and it was proposed to guide each of these aspects practically towards possible educational actions. The proposal provides residents of this area with a framework that allows them to better understand their potentialities, based on their common characteristics, which contribute to educational development on the care and preservation of the environment.
Downloads
References
Anato Martínez, M., Rivas Alfonzo, B., y González Agra, M. (2010). Paisaje e identidad cultural en la promoción de la imagen de Isla Margarita como destino turístico. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural (PASOS), 8(1), 113-124.
Avances, Instituto de Información Científica y Tecnológica. (2021). Avances, 23(3), 346-359.
Bourdieu, P. (1984). Distinction: A social critique of the judgement of taste. Harvard University Press. Recuperado de https://www.academia.edu/download/36960054/Distinction_A_Social_Critque_Of_The_Judgement_Of_Taste_By_Pierre_Bourdieu.pdf
Concepto de Educación Ambiental. (2021, 16 de julio). Editorial Etecé. https://concepto.de/educacion-ambiental/#ixzz8bttIVVBy
De la Incera, N. (2010). Memorias de los talleres: Aspectos psicosociales de los desastres realizados en la comunidad de La Coloma [Material inédito].
De la Incera, N. (2012). Los desastres desde una mirada psicosocial: Representaciones sociales en trabajadores y amas de casa de La Coloma, Pinar del Río [Tesis de maestría, Universidad de La Habana]. Facultad de Psicología.
Del Viento Silva, F. J. (2022). La vestimenta como identidad y representación. Comunicado de la Secretaría de Cultura.
Delfín-Villazón, C. A., Gómez-Díaz, D., y Barcia-Sardiñas, S. (2020). Fenómenos meteorológicos peligrosos que han afectado la zona costera de la bahía de Cienfuegos. Revista Cubana De Meteorología, 26(2). http://rcm.insmet.cu/index.php/rcm/article/view/505
Feld, S. (1994). Music Grooves: Essays and Dialogues. University of Chicago Press.
Ferrás Mosquera, L. M., y Blanco Gómez, M. R. (2018). Reflexiones sobre la sistematización como método teórico. Universidad de Las Tunas.
García, J., y Marina, L. (2019). Valores de identidad cultural desde la monumentalística de Alberto Lescay en la región oriental. http://hdl.handle.net/123456789/3988
Halbwachs, M. (1925). Los marcos sociales de la memoria. Félix Alcan.
Labrada Santos, E. (2006, 7 de diciembre). Tradición pesquera e identidad cultural en la comunidad La Marina, Cuba. Recuperado de https://gestiopolis.com/tradicion-pesquera-identidad-cultural-comunidad-la-marina-cuba/
Manuel, P., y Bilby, K. (2006). Caribbean Currents: Caribbean Music from Rumba to Reggae. Temple University Press.
Mi Costa. (2022). Información para la actualización de línea base ambiental para el Proyecto Internacional: Resiliencia costera al cambio climático en Cuba a través de la adaptación basada en ecosistemas. Propuesta de la Coordinación de Pinar del Río.
Milanés Batista, C. (2012). Unidades costeras ambientales para el manejo en Santiago de Cuba: Delimitación y prioridades de actuación. Arquitectura y Urbanismo, 33(3), 83-97. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-58982012000300008&lng=es&tlng=es
Martínez, L. R. Q., y Pérez, E. G. (2023). El valor identidad cultural: Consideraciones metodológicas para su formación, a través de las esculturas. Revista Boletín Redipe, 12(9), 116-134.
Mercado, L. (2010). Traspasar el umbral: La vestimenta como identidad cultural en la Historia verdadera de la conquista de la Nueva España de Bernal Díaz del Castillo (1632). California Digital Library.
Palacios, A. P. (2019). La memoria y la tradición oral en la formación del conocimiento: Una mirada al desarrollo de la identidad cultural. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 4(2), 25-35.
Radano, R., y Bohlman, P. (Eds.). (2000). Music and the Racial Imagination. University of Chicago Press.
Redonet, N., Hernández, R., y Pérez, E. (2015). Estrategia de educación ambiental para los pobladores de la comunidad costera de La Coloma que laboran en la Empresa Pesquera Industrial EPICOL, en Pinar del Río, Cuba [Tesis de grado en Gestión Ambiental].
Rodríguez-Crespo, G. D. L. C. (2003). Bases para el manejo sostenible de un bosque de manglar en estado de deterioro: Sector La Coloma-Las Canas, Pinar del Río [Tesis doctoral, Universidad de Alicante]. https://dialnet.unirioja.es
Normativa y leyes
CITMA. (2019). Ley 129 de 2019. Ley de Pesca [Decreto No. 1/2019].
CITMA. (2021). Ley 81 de 2021. Ley de Medio Ambiente. Gaceta Oficial No. 54, 13 de mayo de 2021.
Gaceta Oficial de la República de Cuba. (2000, 8 de agosto). Ley 212 de 2012. Gestión de la Zona Costera.
Gaceta Oficial de la República de Cuba. (2023, 13 de septiembre). Ley 150 de 2022. Del Sistema de los Recursos Naturales y el Medio Ambiente (GOC-2023-771-O87).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Authors who publish in Revista La Universidad agree to the following terms: Authors continue as owners of their works, non-exclusively assigning dissemination rights to La Universidad Journal under the standards of the Attribution-NonCommercial-ShareAlike License: CC BY-NC-SA 4.0. This license allows the use of a work to create another work or content, modifying or not the original work, as long as the author is cited, the resulting work is shared under the same type of license and has no commercial purposes(https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.