Honduran university students:
their preferences and habits reading
Keywords:
reading instruction, university student, reading habit, readingAbstract
in the university setting, reading habits are beneficial for students; however, obstacles and negative perceptions towards reading still persist. Objective: to assess the possibility of establishing a dependent relationship between the various variables related to reading habits and preferences and the categories defined for the student population. Methodology: a cross-sectional descriptive and correlational quantitative study was conducted with a sample of 412 university students. A self-administered questionnaire with 45 questions was used, covering the following variables: sociodemographic profiles, reading habits, reading preferences, effects of reading on academic performance and negative opinions about reading. Results and discussion: although the response counts indicated certain tendencies among the variables, the chi-square tests revealed that the majority of the coefficients obtained did not fall below the critical value for each hypothesis; consequently, the null hypotheses could not be rejected. Conclusions: Some questions showed relationships between variables and categories, such as “I usually read the book in electronic version” and “I usually buy the book I will read” with the age of the students. This suggests that age influences the format of reading and buying books. However, other relationships were isolated and not evident. It is recommended that a complementary data collection instrument be used.
Downloads
References
Abid, N., Aslam, S., Alghamdi, A. A., y Kumar, T. (2023). Relationships among students’ reading habits, study skills, and academic achievement in English at the secondary level. Frontiers in Psychology, 14, 1020269. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1020269
Alonso-Arévalo, J., Fernández-Martín, C. L., Mirón Canelo, J. A., y Alonso-Vázquez, A. (2018). La lectura y su relación con la salud y el bienestar de las personas. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 29(4), 1–12.
Carrión Muñoz, M. I. (2023). La influencia de los medios digitales en la lectura de los jóvenes. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 3186–3203. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5564
Cordón García, J. A. (2018). Libros electrónicos y lectura digital: Los escenarios del cambio. Palabra Clave (La Plata), 7(2). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=350554796001
De Nóbrega dos Santos, N., y Franco, G. (2014). Inteligencia emocional y actividad lectora en una escuela de 1.º ciclo. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 5(1), 159–165. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349851788017.pdf
Elche, M., Sánchez-García, S., y Yubero, S. (2018). Lectura, ocio y rendimiento académico en estudiantes universitarios del área socioeducativa. Educación XXI, 22(1), 215–237. https://doi.org/10.5944/educxx1.21548
Escalante Varona, A., Soto Vázquez, J., y Gutiérrez Gallegos, J. A. (2023). Aproximación estadística a los hábitos de lectura en el alumnado de Letras y Educación en la Universidad de La Rioja. Investigaciones Sobre Lectura, 18(1), 58–80. https://doi.org/10.24310/isl.v18i1.15757
Flores Guerrero, D. (2016). La importancia e impacto de la lectura, redacción y pensamiento crítico en la educación superior. Zona Próxima, 24, 128–135. https://doi.org/10.14482/zp.22.5832
Herrera Valdez, A., Osorio Beleño, A. J., y Cardona Puello, S. P. (2019). Actitudes hacia la lectura y su incidencia sobre el proceso lector. Revista Adelante-Ahead, 9(1), 38–48. http://ojs.unicolombo.edu.co/index.php/adelante-ahead/article/view/151
Loayza Maturrano, E. F. (2022). Preferencias y hábitos de lectura en estudiantes universitarios. Revista ConCiencia, 7(1), 36–50. https://doi.org/10.32654/CONCIENCIAEPG.7-1.3
Loría, E. (2021). El eterno problema de la falta de lectura y de lectores. CIENCIA ergo-sum, Revista Científica Multidisciplinaria de Prospectiva, 28(3). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=10467404018
Picayo Delgado, M. A., Pérez Caballero, M. E., y Portal Prieto, M. C. (2019, julio). La lectura: Una vía para el fortalecimiento de la identidad y el patrimonio cultural. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/07/lectura-fortalecimiento-cultural.html
Ramírez Leyva, E. M. (2008). La poca lectura de libros: Una trayectoria con dos sentidos. Investigación Bibliotecológica, 22(44), 33–64. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2008000100003
Rovira, Y., y López, E. (2017). La lectura en la enseñanza universitaria. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 21(3), 1–13.
Salazar Fierro, F. C., y Carlosama, J. (2023). Una revisión sistemática de literatura sobre los hábitos de lectura en estudiantes universitarios. AXIOMA, 1(29), 59–68. https://doi.org/10.26621/ra.v1i29.890
Salinas Ramos, T., Abad Jiménez, D., y Bastidas Vélez, C. (2022). Tres beneficios de la lectura desde una mirada investigativa: Pensamiento crítico, expresión oral y salud mental. Polo del Conocimiento, 7(10), 338–352. https://doi.org/10.23857/pc.v7i10.4732
Universidad Nacional Autónoma de Honduras. (2024). Estudiantes de educación superior según institución de educación superior y tipo de administración del año 2022. UNAH. https://des.unah.edu.hn/servicio-al usuario/estadisticas/estadisticas-ano-2022/
Vázquez Borges, E., Gazca, S., y Méndez Novelo, R. (2019). Influencia de la lectura en el rendimiento académico de estudiantes del Campus de Ciencias Exactas e Ingenierías de la Universidad Autónoma de Yucatán. Ingeniería, 23(2), 1–16.
World Vision Honduras. (2024, julio 22). Importancia de la lectura en Honduras: Día Mundial del Libro. World Vision Honduras. https://www.worldvision.hn/es/hn-v2-blog/importancia-de-la-lectura-en-honduras-d%C3%ADa-mundial-del-libro
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Authors who publish in Revista La Universidad agree to the following terms: Authors continue as owners of their works, non-exclusively assigning dissemination rights to La Universidad Journal under the standards of the Attribution-NonCommercial-ShareAlike License: CC BY-NC-SA 4.0. This license allows the use of a work to create another work or content, modifying or not the original work, as long as the author is cited, the resulting work is shared under the same type of license and has no commercial purposes(https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

