Pedagogical Innovation in the masters

Faculty of Medicine of the University of Salvador, year 2022

Authors

  • Blanca Aracely v Universidad de El Salvador
  • Hilda Cecilia Méndez Universidad de El Salvador
  • José Alberto Rosabal Rodríguez Universidad de El Salvador

Keywords:

Educational innovation, Transdisciplinarity, Institutional synergy, Academic component, Investigative component, Component of social projection

Abstract

The master’s degree in Community Clinical Psychology (MPCC) at the Faculty of Medicine of the University of El Salvador (FM-UES), was held from February 2019 to December 2020 and was one of the university training strategies of the Agua Futura project , «Training and research activity completed on the monitoring and modeling of the quality and quantity of water resources and on psychosocial and pedagogical aspects, associated in the areas of El Salvador and Guatemala» whose objectives were: • Improving the quality of sustainable management of water resources and related social conflicts in El Salvador and Guatemala. • Contribute to improving the theoretical and practical knowledge of the resources, the comprehensive sustainable management of water and the community, and the detection of obstacles and psychosocial resources (Consiglio Nazionale delle Ricerche – Istituto di Geoscienze e Georisorse, 2017). • Contribute product of the investigations, in the improvement of the pedagogical activities, to contribute that they have a high level of scientificity. • Transdisciplinarity, its cooperation and integration in the training of professionals, the continuous training of community leaders in the component of social projection. • The quality of the twelve works presented with a high scientific level and the publication of two articles. The project was developed in the municipality of Colima, in the department of San Salvador, with the objective of integrating the elements of educational innovation for the improvement of master’s programs; achieving a graduate who meets the expectations of the Salvadoran people, for the solution of the most pressing problems of the communities, where the focus of the three components that those who participate in such hard work must have is vital.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Farfán, J., Fernández Valdés, T. del C. y Valdés Leal, L. (jul.- oct. 2017). La integración de los componentes académico, laboral e investigativo en la formación de docentes. Pedagogía y Sociedad, 20(49), 146-163

Calzadilla, M. (2012). Docencia e investigación en educación superior: factores que modulan su integración en el recinto universitario

Casassus, J. (2000). Problemas de la gestión educativa en América Latina : la tensión entre los paradigmas de tipo A y el tipo B. Unesco.

Consiglio Nazionale delle Ricerche – Istituto di Geoscienze e Georisorse. (2017). PLAN OPERATIVO GENERAL (POG) Proyecto Agua Futura. Pisa, Italia

Contreras, J. (2001). La autonomía del profesorado. Morata

Catálogo de Posgrado. Universidad de El Salvador.2022

González, Martín. Estudios de Comunidad. Teoría y método en la actualidad,

, p.23

Freire, P. (2008). Pedagogía de la autonomía: Saberes necesarios para la práctica educativa. Siglo XXI Editores Argentina S.A.

Hernández Moreno, V., Ramos Costa, M., & Martínez Méndez, N. (2011). Calidad de la revista Medicentro Electrónica y presencia en ella de la productividad Villaclareña. Medicentro. Investigación y Desarrollo, Recuperado el 11 de enero de 2022

Instituto de Geociencias y Georecursos – Consejo Nacional de Investigación– Italia, y la Universidad de El Salvador. (2018). Contrato operativo desarrollado en el marco de la Cooperación Internacional entre el Instituto de Geociencias y Georecursos – Consejo Nacional de Investigación (IGG-CNR) – Italia, y la Universidad de El Salvador (UES) dentro del proyecto Agua Futura. San Salvador-Pisa

J. de Peña, Carmen Helena, & Jiménez Arrieta, Myriam. (2014). Internacionalización y cooperación universitaria: El caso de Cátedra Europea

Plan de Estudios de la Maestría en Psicología Clínica de la Comunidad. Facultad de Medicina. Universidad de El Salvador. Año 2018

RAE. (2021). Diccionario de la lengua española. 23.ª ed.,. Obtenido de <https://dle.rae.es>Tobón, S., Prieto, J., & Fraile, J. (2010). Secuencias didácticas: aprendizaje y evaluación de competencias. México: Pearson educación

Santacreu, J; Márquez, M.O, y Zaccagnini, J.L. (1988). Estudio sobre definición conceptual y marco teórico para el desarrollo de investigación preventiva en drogadicción. comunidad autónoma de Madrid

Universidad de El Salvador. (1999). Ley Orgánica de la Universidad de El Salvador. San Salvador: Publicación en Diario Oficial, Tomo No. 343, número 96.

Universidad de El Salvador. (2018). Plan de Estudio Maestría en Psicología Clínica de la Comunidad Año 2018 Modalidad de Entrega: Presencial. San Salvador

Published

2022-07-21

How to Cite

v, B. A., Méndez, H. C., & Rosabal Rodríguez, J. A. (2022). Pedagogical Innovation in the masters: Faculty of Medicine of the University of Salvador, year 2022. La Universidad, 2(2), 114–129. Retrieved from https://revistas.ues.edu.sv/index.php/launiversidad/article/view/2306