Strategy for professional development of managers for the integration of ICT
Keywords:
Professional improvement, institutional transformation, distance modality, Information and Communication Technologies (ICT), managersAbstract
To accompany the innovation and transformation processes, an updated management team is required, aware of what is happening, open to promoting the implementations of projects that include Information and Communication Technologies (ICT). It is also necessary to accommodate institutional times and spaces that favor networking and collaboration. The objective of the article is to reflect on the professional development of managers in the distance modality. Different methods at the theoretical level were used that made it possible to interpret facts and data, analyze the information and specify different approaches that allow reaching a level of generalization about professional improvement, particularly for managers
Downloads
References
Añorga Morales J. (2014). La educación avanzada y el mejoramiento profesional y humano. La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas «Enrique José Varona»; 2014.p.19-31
De Armas Ramírez N, Marimón Carrazana JA, Guelmes Valdés EL, Rodríguez del Castillo MA, Rodríguez Palacios A, Lorences González J. (2012). Los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. La Habana: Centro de Ciencias e Investigaciones Pedagógicas; 2012.p.14-19.
González Rey, F. (1985): Psicología de la personalidad. Ed. Pueblo y Educación. La Habana, 172 p.
Ramos Díaz, R; López Collazo, Z.S y García González, M. (2022). La superación profesional de directivos en la modalidad a distancia: Reflexiones desde la experiencia. Año 2022. Vol. 10, Número Especial, pp.14-24, ISSN: 2308-3042.
Rojas Murillo, A; García González, M; Núñez González, S y Lazo Fernández, Y. (2022). La gestión de la ciencia en las universidades cubanas: alianzas UPR-CEPES-UH. Revista Cubana de Educación Superior. Número especial 2022
Rojas, A. J. y Avila Y. (2017). La profesionalización tecnológica del docente: un reto para la integración de las TIC a los procesos educativos. Revista Ciencias Pedagógicas, Revista electrónica científico-pedagógica. N.°1 (enero-abril), Año 2017, 4ta Época. ISSN: 1607-5888 RNPS: 1844.
Valle Lima, A. (2012). La investigación pedagógica. Otra mirada. La Habana. Pág. 156-58. (En formato digital).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los textos académicos y científicos que se publican en la Revista La Universidad están protegidos bajo la licencia CC BY NC SA 4.0, esta permite usar una obra para crear otra obra o contenido, modificando o no la obra original, siempre que se cite al autor, la obra resultante se comparta bajo el mismo tipo de licencia y no tenga fines comerciales (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es) . El autor es el único que pose los derechos de publicación y la Revista La Universidad posee los derechos de difusión.