Analysis of the culture of application of Accountability and Learning in the Civil Society Organization “Proyecto Poder” January 2019 - June 2021
Keywords:
Civil Society Organization, Accountability, Learnings, Culture, ToolsAbstract
This work includes a case study that analyzes how the Civil Society Organization “Proyecto Poder” manages its projects and to what extent tools that are currently vital such as Accountability and Learning are being considered. Indeed, this study is a contribution to the debate and reflection about the importance of Accountability and Learning in these types of organizations, since they are transcendental to increase the trust that exists on the part of citizens, and stakeholders, as well as generating a greater impact. This work in the same way aims to identify the importance of advancing in this matter from the experience of the organization, reflecting between theory and practice in the application of these two tools in development interventions. To meet this objective, qualitative methodological tools are used, such as: in-depth interviews with the organization’s technical team and focus groups. Therefore, in the light of these data and results, effective measures are shown for the promotion, installation and consolidation of a culture of Accountability and Learning so that Civil Society Organizations include these tools as elements of their daily management.
Downloads
References
Aramburu, Nekane y García, Víctor. “La capacidad de aprendizaje organizativo como variable estratégica en el Siglo XXI”. Revista de la Asociación Española de Contabilidad y Administración de Empresas n°.96, 2011.
Briceño, María E., Ana M. Maraboli, Yuraima Linares, Marilys Cote y Mary Carrero. “Rendición de cuentas y el control de las organizaciones de la sociedad civil en Venezuela: ¿control externo o control social?”. Revista Visión Gerencial n°.1, 2015. https://www.redalyc.org/pdf/4655/465545898009.pdf
Culligan, Mike y Sherriff, Leslie. GUÍA MEAL DPro: Monitoreo, evaluación, rendición de cuentas y aprendizajes para profesionales en proyectos de desarrollo. https://www.odaid.org/wp-content/uploads/2021/02/MEALDPro.pdf
Fassio, Adriana, María Rutty y Carla Maroscia. Aprendizaje organizacional en organizaciones de la sociedad civil de la ciudad de La Plata: una metodología de estudio. Ensenada: Universidad Nacional de La Plata, 2018. https://memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.11489/ev.11489.pdf
Fisher, Andre y Garzón, Manuel. “Modelo teórico de aprendizaje organizacional”. Revista Pensamiento & Gestión n°.24, 2008. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762008000100008#nota13
Hernández Sampieri, Roberto, Carlos Fernández Collado y María del Pilar Baptista. Metodología de la investigación. Las referencias a páginas corresponden a la 6ª edición por McGRAW-HILL. México DF, 2014. http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicion.compressed.pdf
Instituto de Comunicación y Desarrollo. Transparencia, rendición de cuentas y legitimidad:Manual para organizaciones de la sociedad civil. Montevideo, 2013. http://www.lasociedadcivil.org/wp-content/uploads/2014/12/Manual-Transparencia-rendici%C3%B3n-de-cuentas-y-legitimidad.pdf
O ́Donnell, Michael. “Adaptative Management: what it means for CSO ́s”. Bond, 2016. https://www.bond.org.uk/sites/default/files/resource-documents/adaptive_management_-_what_it_means_for_csos_0.pdf
Penalva, Clemente, Antonio Alaminos, Francisco Francés y Óscar Santacreu. La investigación cualitativa: técnicas de investigación y análisis con Atlas.ti. Ecuador: Universidad de Cuenca, 2015.
PLAN INTERNATIONAL. Compromiso con el liderazgo de las juventudes en tiempos desafiantes. Consultado el 24 de agosto de 2021. https://plan-international.org/es/latin-america/compromiso-con-juventudes.
PM4NGOS. Project DPro: Guía de Gestión de Proyectos para Profesionales del Desarrollo. Las referencias a páginas corresponden a la 2ª edición, marzo 2020.
Proyecto Poder. Informe Proyecto Poder. Documento interno de la organización. Edición en PDF.
Proyecto Poder. Plan de acción. Documento interno de la organización. Edición en Excel
Rapoport, Sara Gordon. “Transparencia y rendición de cuentas de organizaciones civiles en México”. Revista mexicana de sociologíavol.73, n°.2, 2011. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-25032011000200001
Proyecto Poder. Somos Proyecto Poder: “quienes somos”. Consultado el 18 de agosto de 2021. https://proyectopoder.org/home/
Zamora, María. “El desarrollo organizacional como generador de un cambio significativo en las organizaciones de la sociedad civil”. Revista Extremeña de Ciencias Sociales ALMENARA n°.10, 2018. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6415690
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Relaciones Internacionales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors transfer the copyright rights in favor of the Faculty of Jurisprudence and Social Sciences of the University of El Salvador (through Aequus Editorial) to include their writing in Revista Relaciones Internacionales.