Strengthening social impact: application of an influence MEAL system in non-governmental organizations
Keywords:
social influence, development strategy, project monitoring, information media, networkingAbstract
The organizations that implement programs or projects seek to generate transformations in the development of the territories where they intervene through influencing the holders of obligations, responsibilities, and rights. In this regard, the application of a Monitoring, Evaluation, Accountability and Learning (MEAL) system plays a key role as it allows organizations to monitor, evaluate and strengthen the impact they seek to achieve in each project they implement. For the elaboration of this article, a qualitative methodology was applied based on an exhaustive documentary review of search engines, NGO manuals, websites, articles, theses, among others, in order to determine the importance of the implementation of a MEAL system of influence, establishing a comparison with the traditional MEAL, identifying the main differences, advantages and challenges. As a result, although traditional systems have been widely adopted by most organizations in the world, the incorporation of an influence MEAL system in organizations for their programs, projects and social actions represents an extremely valuable alternative to apply in their strategic plans and to promote strategies that are sustainable over time and that generate impact and incidence in civil society.
Downloads
References
“Impacto Social”. Asociación para la medición y la gestión del impacto social ES IMPACT. https://www.esimpact.org/impacto-social/
“Monitoreo, evaluación, rendición de cuentas y aprendizaje”. Catholic Relief Services. https://www.crsespanol.org/como-servimos/monitoreo-evaluacion-rendicion-de-cuentas-y-aprendizaje/
“Qué es la investigación cualitativa”. QuestionPro. https://www.questionpro.com/es/investigacion-cualitativa.html
Ángel Sancho, Miguel. “La rendición de cuentas como instrumento de mejora educativa”. Análisis: el blog de Sociedad y Educación (blog), Fundación Europea Sociedad y Educación, 5 de julio de 2018. https://www.sociedadyeducacion.org/blog/la-rendicion-de-cuentas-como-instrumento-de-mejora-educativa/
Bastida, Ramón y Ernest Solé, “Introducción al impacto social de las organizaciones”. Revista de Contabilidad y Dirección, vol. 32 (2021): 15. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8362466
Culligan, Mike y Leslie Sherriff. MEAL DPro: Guía de monitoreo, evaluación, rendición de cuentas y aprendizaje para profesionales en proyectos de Desarrollo. Estados Unidos: PM4NGOs, 2019. https://pm4ngos.org/methodologies-guides/meal-dpro/
English, Richard. Guía para influir con impacto, como llevar a cabo estrategias de influencia efectivas. Reino Unido: Oxfam, 2020. http://hdl.handle.net/10546/621048
Fassio, Adriana Norma, María Gabriela Rutty y Carla Maroscia. “Aprendizaje organizacional en organizaciones de la sociedad civil de la ciudad de La Plata: una metodología de estudio”. Ponencia dictada en la X Jornadas de Sociología de la Universidad Nacional de La Plata, 5 de diciembre de 2018. https://memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.11489/ev.11489.pdf
Grajales Valdespino, Carolina. Evaluación de proyectos sociales. Ciudad de México: UNAM, 2003. https://www.trabajosocial.unam.mx/plan96/ensenanza/SUAquintosemestre/evaluacionproyectos.pdf
Instituto Interamericano de Cooperación para la Agricultura et al. Guía de monitoreo y evaluación de proyectos. San José: IICA, 2012. https://repositorio.iica.int/handle/11324/11292
Lauriac, Nathalie. Diseño e implementación de un sistema de monitoreo. Lausana: Terre des Hommes, 2016. https://www.tdh.org/en/digital-library/documents/design-and-implement-a-monitoring-system
Liberta Bonilla, Blanca Esther. “Impacto, impacto social y evaluación del impacto”, Revista ACIMED, vol. 15 n. 3 (2007): 3. http://scielo.sld.cu/pdf/aci/v15n3/aci08307.pdf
Mathies, Amanda y Tom Aston. Monitoring and Evaluation for Advocacy and Influencing – Guidance Document. Estados Unidos: CARE, 2018. http://careglobalmel.careinternationalwikis.org/_media/mel_for_advocacy_guidance_2018.pdf
Oxfam Centroamérica, Curso de autoformación MEL de Influencia de Oxfam, 22- 24 de octubre de 2022.
Oxfam, Directrices para el trabajo de influencia a nivel nacional. Reino Unido: Oxfam International, 2014. https://oxfam.app.box.com/s/0vezn0381ggpfnq3onw6lr5rpyyapslv
Paz y Desarrollo, “Guía de Procedimientos 2020-2024: Planificación, Monitoreo, Evaluación, Rendición de Cuentas, Responsabilidad y Aprendizaje”, pazydesarrollo.org, acceso el 12 de julio de 2023, https://www.pazydesarrollo.org/wp-content/uploads/2021/02/SISTEMA-DE-MONITOREO.pdf
Pichardo Muñiz, Arlette. Evaluación del impacto social: el valor de lo humano ante la crisis y el ajuste. Buenos Aires: Lumen Hvmanitas, 1993.
Pichimata, David Stiven y Nicolas Cicua, “Poder e influencia en el liderazgo transformacional”. Trabajo de grado, Universidad del Rosario, 2016. https://doi.org/10.48713/10336_11764
Zamora Aguilar, María Guadalupe. “El desarrollo organizacional como generador de un cambio significativo en las organizaciones de la sociedad civil”. Almenara: Revista Extremeña de Ciencias Sociales, n. 10 (2018): 87-109. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6415690
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Relaciones Internacionales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors transfer the copyright rights in favor of the Faculty of Jurisprudence and Social Sciences of the University of El Salvador (through Aequus Editorial) to include their writing in Revista Relaciones Internacionales.