Challenges of project monitoring in the management of data from digital platforms and social networks and their influence on entrepreneurship in El Salvador
Keywords:
digital platform, social network, entrepreneurship, monitoring, pandemicAbstract
In a world of constant changes and transformations, events such as the COVID-19 pandemic and the development of digital platforms have directly influenced the economic processes of the population, directly affecting entrepreneurs and companies, as well as the ways of monitoring projects. This article aims to study the influence of digital platforms and social networks in the development of entrepreneurship in El Salvador, reflecting the challenges of the MEAL team (Monitoring, Evaluation, Accountability, and Learning in Project Management) in monitoring processes. To this end, a qualitative research has been conducted, using intentional snowball sampling, identifying entrepreneurs with presence in digital channels within the Salvadoran territory, accompanied by the analysis of the most used platforms and networks, and the study of the monitoring of projects in this new social context. After the pandemic, many people took entrepreneurship as an alternative source of income, relying on digital platforms; currently 63% of entrepreneurs are only present on digital channels such as Facebook, Shopify and OLX, and 45% of them consider themselves entirely dependent on these platforms. This transformation has posed challenges for project monitoring in terms of managing data from different digital platforms and social networks, limiting its scope and analysis. Therefore, the development of various existing digital platforms has transformed the way of buying and selling, facilitating the work of entrepreneurs by offering multiple tools and automated data; due to the constant changes in the new digitized environment, project monitoring processes must be adjusted to provide comprehensive studies.
Downloads
References
“¿Cuál es el precio de diseño de páginas web en El Salvador?: Comparativa 5 Diseñadores”. BigRedes, acceso el 24 de junio de 2023. https://bigredes.com/precio-de-diseno-de-paginas-web-en-el-salvador/
“Pautas para la evaluación de proyectos emprendedores y empresas jóvenes”, Agencia Nacional de Investigación e Innovación del Uruguay, acceso el 29 de julio de 2023, https://www.anii.org.uy/upcms/files/llamados/documentos/pautas-de-evaluacion-emprendedores-innovadores-y-empresas-jovenes.pdf
“Registro de Dominio en El Salvador”, Marcaria.com, acceso el 22 de junio de 2023, https://www.marcaria.com/ws/es/dominios/el-salvador-registrar-dominio-sv
“Tienda Online”, Centro de Innovación y Soluciones Empresariales y Tecnológicas, acceso el 4 de julio de 2023, https://www.ciset.es/glosario/490-tienda-online
“Transformación Digital en El Salvador, reactivando el crecimiento y la inclusión”. Banco Mundial, acceso el 17 de julio de 2023. https://www.bancomundial.org/es/programs/de4lac/publication/digital-transformation-to-reignite-growth-and-equitability-in-el-salvador
Azqueta Díaz de Alda, Arantxa. “El concepto de emprendedor: origen, evolución e interpretación”. Ponencia dictada en el Simposio Internacional El Desafío de Emprender en la Escuela del Siglo XXI, 2017, 32-33. https://idus.us.es/handle/11441/74177
Badía, Rosella. Informe e-País: El comercio electrónico en El Salvador. San Salvador: ICEX España Exportación e Inversiones, 2021. https://www.icex.es/content/dam/es/icex/oficinas/101/documentos/2022/03/documentos-anexos/DOC2022901378_2.pdf
Banco Central de Reserva de El Salvador. Encuesta de hogares de propósitos múltiples 2022. San Salvador: BCR, 2022. https://www.bcr.gob.sv/documental/Inicio/vista/0c0aa5ade233aa9a7345923e9329407a.pdf
Banco Central de Reserva de El Salvador. Informe de la situación económica de El Salvador: primer trimestre 2020. San Salvador: BCR, 2020. https://www.bcr.gob.sv/bcrsite/uploaded/content/category/1619714848.pdf
Bogdanowicz, Marc. Digital entrepreneurship barriers and drivers: The need for a specific measurement framework. Sevilla: Institute for Prospective Technological Studies, 2015. 14-15.
Camacho Calero, Tomas Eleazar. “Las plataformas digitales en el sector de las pequeñas y medianas empresas en el cantón Azogues”. Trabajo de grado, Universidad Católica de Cuenca, 2022. https://dspace.ucacue.edu.ec/items/cc887f15-6d28-4f4d-b21e-182a3c74bca3
Celaya, Javier. La empresa en la web 2.0: el impacto de las redes sociales y las nuevas formas de comunicación online en la estrategia empresarial. Barcelona: Gestión 2000, 2011.
Chiara, Milena Janet et al. “Plataformas digitales en Pymes mendocinas: gestión eficiente del Sistema de Información con Mercado Libre”. Tesina de grado, Universidad Nacional de Cuyo, 2021. https://bdigital.uncu.edu.ar/16646
Chicoine, Genevieve et al. Manual de monitoreo, rendición de cuentas y aprendizaje (MEAL) del IRC. New York: International Rescue Committee, 2022. https://www.rescue.org/sites/default/files/2022-12/ES_MEAL%20Handbook_2022%20EXTERNAL.pdf
Culligan, Mike y Leslie Sherriff. MEAL DPro: Guía de monitoreo, evaluación, rendición de cuentas y aprendizaje para profesionales en proyectos de desarrollo. Estados Unidos: PM4NGOs, 2019. https://pm4ngos.org/methodologies-guides/meal-dpro/
Reinoso-López, David Vinicio y Mauricio Quisimalín-Santamaría. “Plataformas Digitales: Diagnóstico de Aceptación del Comercio Electrónico en Pymes - Zona Urbana De Ambato”. Dominio de las Ciencias, vol. 8 n. 1 (2022): 734-739. https://www.dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/2520
Inma Rodríguez Ardura et al., “Sistemas de venta en línea: un análisis de sus factores críticos para el pequeño comerciante”, Revista de Gestão da Tecnologia e Sistemas de Informação, vol. 4 n. 1 (2007): 95-108. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=203220233005
Ministerio de Industria y Comercio. Manual de Monitoreo y Evaluación - Programa Incubadora de Empresas. Asunción: Gobierno del Paraguay, 2012. https://es.slideshare.net/lichilui/manual-de-monitoreo-y-evaluacinborrador
Molina, José Alberto. “Las redes sociales más utilizadas para promocionar y vender productos”. El Economista (10 de abril de 2023). https://www.eleconomista.com.mx/el-empresario/Las-redes-sociales-mas-utilizadas-para-promocionar-y-vender-productos-20230409-0029.html
Organización Internacional del Trabajo. COVID-19 y el Mundo del Trabajo: Punto de partida, respuesta y desafíos en El Salvador. Lima: OIT, 2021. https://webapps.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---americas/---ro-lima/---sro-san_jose/documents/publication/wcms_755521.pdf
Paz y Desarrollo, “Guía de Procedimientos 2020-2024: Planificación, Monitoreo, Evaluación, Rendición de Cuentas, Responsabilidad y Aprendizaje”, pazydesarrollo.org, acceso el 25 de junio de 2023, https://www.pazydesarrollo.org/wp-content/uploads/2021/02/SISTEMA-DE-MONITOREO.pdf
Sánchez Masferrer, Manuel. “El emprendimiento en El Salvador - Reporte GEM El Salvador 2019/2020”, acceso el 15 de julio de 2023, https://esen.edu.sv/wp-content/uploads/2019/11/RESUMEN-GEM-2019.pdf
Schumpeter, Joseph. Capitalismo, socialismo y democracia. Madrid: Aguilar Ediciones, 132.
Stevenson, Howard y Carlos Jarillo. “A Paradigm of Entrepreneurship: Entrepreneurial Management”. Strategic Management Journal, vol. 11 (1990): 17-27. https://www.jstor.org/stable/2486667
Van Praag, Mirjam. “Some classic views on entrepreneurship". De Economist, vol. 147 (1999): 311–335. https://doi.org/10.1023/A:1003749128457
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Relaciones Internacionales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors transfer the copyright rights in favor of the Faculty of Jurisprudence and Social Sciences of the University of El Salvador (through Aequus Editorial) to include their writing in Revista Relaciones Internacionales.