Analysis of the culture of application of Accountability and Learning in the Civil Society Organization “Proyecto Poder” January 2019 - June 2021

Authors

  • Edwin Santiago Chávez Pineda Universidad de El Salvador

Keywords:

Civil Society Organization, Accountability, Learnings, Culture, Tools

Abstract

This work includes a case study that analyzes how the Civil Society Organization “Proyecto Poder” manages its projects and to what extent tools that are currently vital such as Accountability and Learning are being considered. Indeed, this study is a contribution to the debate and reflection about the importance of Accountability and Learning in these types of organizations, since they are transcendental to increase the trust that exists on the part of citizens, and stakeholders, as well as generating a greater impact. This work in the same way aims to identify the importance of advancing in this matter from the experience of the organization, reflecting between theory and practice in the application of these two tools in development interventions. To meet this objective, qualitative methodological tools are used, such as: in-depth interviews with the organization’s technical team and focus groups. Therefore, in the light of these data and results, effective measures are shown for the promotion, installation and consolidation of a culture of Accountability and Learning so that Civil Society Organizations include these tools as elements of their daily management.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Edwin Santiago Chávez Pineda, Universidad de El Salvador

University International Relations Professional of El Salvador, specialized in Monitoring, Evaluation, Accountability and Learning (MEAL) in Development Projects.

 

References

Aramburu, Nekane y García, Víctor. “La capacidad de aprendizaje organizativo como variable estratégica en el Siglo XXI”. Revista de la Asociación Española de Contabilidad y Administración de Empresas n°.96, 2011.

Briceño, María E., Ana M. Maraboli, Yuraima Linares, Marilys Cote y Mary Carrero. “Rendición de cuentas y el control de las organizaciones de la sociedad civil en Venezuela: ¿control externo o control social?”. Revista Visión Gerencial n°.1, 2015. https://www.redalyc.org/pdf/4655/465545898009.pdf

Culligan, Mike y Sherriff, Leslie. GUÍA MEAL DPro: Monitoreo, evaluación, rendición de cuentas y aprendizajes para profesionales en proyectos de desarrollo. https://www.odaid.org/wp-content/uploads/2021/02/MEALDPro.pdf

Fassio, Adriana, María Rutty y Carla Maroscia. Aprendizaje organizacional en organizaciones de la sociedad civil de la ciudad de La Plata: una metodología de estudio. Ensenada: Universidad Nacional de La Plata, 2018. https://memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.11489/ev.11489.pdf

Fisher, Andre y Garzón, Manuel. “Modelo teórico de aprendizaje organizacional”. Revista Pensamiento & Gestión n°.24, 2008. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762008000100008#nota13

Hernández Sampieri, Roberto, Carlos Fernández Collado y María del Pilar Baptista. Metodología de la investigación. Las referencias a páginas corresponden a la 6ª edición por McGRAW-HILL. México DF, 2014. http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicion.compressed.pdf

Instituto de Comunicación y Desarrollo. Transparencia, rendición de cuentas y legitimidad:Manual para organizaciones de la sociedad civil. Montevideo, 2013. http://www.lasociedadcivil.org/wp-content/uploads/2014/12/Manual-Transparencia-rendici%C3%B3n-de-cuentas-y-legitimidad.pdf

O ́Donnell, Michael. “Adaptative Management: what it means for CSO ́s”. Bond, 2016. https://www.bond.org.uk/sites/default/files/resource-documents/adaptive_management_-_what_it_means_for_csos_0.pdf

Penalva, Clemente, Antonio Alaminos, Francisco Francés y Óscar Santacreu. La investigación cualitativa: técnicas de investigación y análisis con Atlas.ti. Ecuador: Universidad de Cuenca, 2015.

PLAN INTERNATIONAL. Compromiso con el liderazgo de las juventudes en tiempos desafiantes. Consultado el 24 de agosto de 2021. https://plan-international.org/es/latin-america/compromiso-con-juventudes.

PM4NGOS. Project DPro: Guía de Gestión de Proyectos para Profesionales del Desarrollo. Las referencias a páginas corresponden a la 2ª edición, marzo 2020.

Proyecto Poder. Informe Proyecto Poder. Documento interno de la organización. Edición en PDF.

Proyecto Poder. Plan de acción. Documento interno de la organización. Edición en Excel

Rapoport, Sara Gordon. “Transparencia y rendición de cuentas de organizaciones civiles en México”. Revista mexicana de sociologíavol.73, n°.2, 2011. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-25032011000200001

Proyecto Poder. Somos Proyecto Poder: “quienes somos”. Consultado el 18 de agosto de 2021. https://proyectopoder.org/home/

Zamora, María. “El desarrollo organizacional como generador de un cambio significativo en las organizaciones de la sociedad civil”. Revista Extremeña de Ciencias Sociales ALMENARA n°.10, 2018. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6415690

Published

13-07-2022

How to Cite

Chávez Pineda, Edwin Santiago. 2022. “Analysis of the Culture of Application of Accountability and Learning in the Civil Society Organization ‘Proyecto Poder’ January 2019 - June 2021”. Revista Relaciones Internacionales 4 (1):185-216. https://revistas.ues.edu.sv/index.php/reinter/article/view/2259.

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.